Markowa torebka, okulary od znanego projektanta. Luksusowe towary to dla niektórych kobiet jedynie ważna część wizerunku.
Bzdura? Tak, dokładnie. W serii eksperymentów prof. Vladas Griskevicius i doktorantka Yajin Wang z Uniwersytetu Minnesoty zbadali 649 kobiet w różnym wieku. Wyniki badania były zaskakujące.
Okazało się, że kobiety posługują się markowymi produktami przede wszystkim po to, by odstraszyć rywalki. Okazało się, że obnoszenie się z markowymi towarami jest komunikatem dla innych kobiet, by nie zbliżały się do zajętego mężczyzny.
Pierwszym etapem badania było sprawdzenie przez psychologów do jakich wniosków dochodzą kobiety, gdy dostrzegają luksusowość własności innej kobiety. Okazało się, że kobieta nosząca luksusowe marki jest postrzegana jako osoba związana z bardziej oddanym partnerem. Skutek – kobiety rzadziej go podrywają. Kobiety zakładały, że z kupnem markowych rzeczy mężczyzna na pewno miał jakiś związek.
buty są tarczą obronną kobiety,
wynika z eksperymentu.
Kolejny eksperyment miał na celu wywołanie zazdrości u kobiet poprzez wyobrażenie sobie przez nich jak inna kobieta flirtuje z ich partnerem. Po chwili proszono panie o to, by narysowały na torebce logo znanego projektanta. Jak pokazał eksperyment, kobiety malowały logo dwukrotnie większe niż te malowane w innych warunkach niż zazdrość. Poczucie zagrożenia automatycznie powodowało u kobiet demonstracje czegoś markowego. Wang wyjaśnia, że dizajnerska torebka, czy drogie buty działają jak tarcza odpierająca konkurentki.
Dobra luksusowe dla kobiet i mężczyzn
rzeczami aby zwrócić na siebie
uwagę, przyciągnąć.
Badania Griskeviciusa są dowodem na to, że kobiety i mężczyźni wykorzystują dobra luksusowe do zupełnie innych celów. Za ich pomocą mężczyźni starają się zrobić dobre wrażenie na kobietach i tym samym je do siebie przyciągnąć. Kobiety natomiast wykorzystują je jako bron przeciw rywalkom.
Co ciekawe, Amerykanie zauważyli także, że zazdrość powoduje pociąg do dóbr luksusowych nie tylko u kobiet w związku, lecz także u singielek. Jak widać, za ich pomocą można odstraszać rywalki zarówno od aktualnych, jak i przyszłych partnerów.
A czy według Was luksusowe towary to tylko część kreowania wizerunku przez kobiety, czy jednak demonstracyjne okazywanie swojej wyższości nad innymi kobietami? No i jak możemy wykorzystać te informacje w projektowaniu?