Asertywność to dzisiaj jedna z ważniejszych umiejętności każdego człowieka. Przydaje się w życiu prywatnym, a szczególnie zawodowym, kiedy to musimy sami dbać o swoją pozycję.
Wiele osób opisuje treningi asertywności, wskazując przy okazji na różne metody samodoskonalenia. Właśnie dlatego warto zapoznać się z kilkoma informacjami na temat tego, czym właściwie jest asertywność.
Każdego człowieka cechuje określony typ zachowań, który może niekiedy stanowić znaczącą barierę w relacjach z innymi osobami, zarówno w stosunkach służbowych, jak i prywatnych. Dlatego, aby rozpocząć trening warto poznać cechy swojej osobowości, by w ten sposób jeszcze efektywniej wykorzystywać poznane metody rozwoju.
Treningi asertywności muszą odnosić się do indywidualnych potrzeb każdego człowieka. Nie mniej jednak, w każdym z nich można odnaleźć również cząstkę wspólną. Dwie takie główne cechy to:
Komunikat „Ja”
Należy pamiętać, że komunikat „ja” nie jest oskarżeniem. Wystarczy tylko, że atak zastąpisz szczerą rozmową, w której powiesz również o swoich emocjach. Taka postawa jest ceniona nie tylko w stosunku do współpracowników, ale również do pracodawcy. Jeśli kolejny raz jesteś oddelegowany do obowiązków, które nie należą do Twoich kompetencji, to nie zaciskaj zębów, tylko udaj się na rozmowę z szefem. Najpierw przemyśl całą rozmowę, skup się na jakości komunikatu i najważniejszym celu. Jeśli pokażesz swoją odwagę w walce o własne prawa, zachowując się przy tym kulturalnie, to z pewnością zyskasz w oczach pracodawcy. Oprócz tego umocnisz swoją pozycje w firmie i sam poczujesz większą pewność siebie.
Komunikat NIE
Należy pamiętać, że współpraca może owocować konfliktem. Co interesujące konflikt może być czasem bardzo produktywny. Jednak także trzeba umieć postawić granice nie atakując przy tym innych ludzi. Dlatego masz również pełne prawo do stanowczej odmowy, jeśli pomysły są absolutnie nie do przyjęcia. Staraj się tylko unikać oceniających komunikatów takich jak: „Przepraszam bardzo, ale niestety nie mogę przyjąć tego mało innowacyjnego i śmiesznego pomysłu…”, „A może w końcu byś się trochę postarał i poszukałbyś nowych możliwości?”. Taki komunikat nie sprzyja budowaniu dobrej atmosfery współpracy.
Dlatego przy pomocy treningu asertywności wzmocnisz swoją pewność siebie i będziesz mógł nauczyć się odmawiać z klasą. Pamiętaj, że bez względu na podjętą decyzję powinieneś krótko ją uzasadnić. np. „nie zrobię dzisiaj tego raportu, gdyż mam ustalone inne priorytety i z pewnością nie dochowam terminu.” W ten sposób upewnisz swoich współpracowników, że Twoja decyzja jest przemyślana i poparta ważnymi argumentami.
Treningi asertywności są doskonałą formą rozwoju i doskonalenia własnych umiejętności. Przynoszą wiele korzyści w życiu prywatnym i zawodowym. Asertywność „w domu” to umiejętność szukania rozwiązań z uwzględnieniem potrzeb wszystkich. Zaś asertywna postawa w środowisku pracy może ułatwić sprawną komunikację ze współpracownikami, przełożonymi lub klientami – pozwoli również zauważyć ewentualne manipulacje z ich strony. Poza tym Twoja asertywność zmniejszy liczbę konfliktów, a w ich miejsce będziesz w stanie zaproponować konstruktywne i kreatywne sposoby rozwiązania sporu. Tym samym zyskasz zaufanie swoich współpracowników.