Chcę stworzyć reklamę. To mam wybrać kobietę czy mężczyznę do prezentacji mojego produktu?

Odpowiedź może znajdziemy tutaj: Badania przeprowadzone przez absolwentów i studentów Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej dowodzą, że kobiety w tradycyjnych rolach społecznych potrafią zachęcić nas do zakupów, zaś mężczyźni zachowujący się w sposób nietypowy powodują, że lepiej zapamiętujemy samą reklamę.

Stereotypy jak je można wykorzystać?

Z badań wynika, że reklamowany produkt jest lepiej oceniany, jeśli przekaz reklamowy został skonstruowany w oparciu o wizerunek osoby pełniącej rolę stereotypową (kobieta plotkująca z koleżanką przy kawie). Z drugiej jednak strony, badanie wskazuje, że najlepiej zapamiętujemy reklamy, które pokazują ludzi w nietypowych rolach społecznych, a szczególnie mężczyzn. Wyjaśnieniem może być fakt, że komunikaty niezgodne z naszymi oczekiwaniami, także te łamiące stereotypy, są przetwarzane bardziej wnikliwie przez nasz umysł, angażują uwagę i dlatego zostają lepiej zapamiętane.

Jesteśmy przyzwyczajeni do reklam, w których bohaterkami są kobiety, dlatego więcej czasu poświęcamy tym, które prezentują mężczyzn, a szczególnie w nietypowej roli. Przykładem może tu być reklama, której bohaterem jest ojciec rodziny zajmujący się domem, wykonujący wszystkie prace domowe tradycyjnie przypisane kobiecie. Takie reklamy przykuwają większą uwagę potencjalnych klientów i wzbudzają w nich silniejsze emocje.

Dlatego warto pamiętać, że jeśli chcemy, aby nasza reklama została zapamiętana, to musimy wywołać emocje u jej odbiorcy, bo to one mają kluczowe znaczenie i budują jego nastawienie.

Projektowanie usługi

A co dla nas jest istotne? Projektując usługę możemy pomyśleć czy chcemy użyć stereotypu czy się jemu przeciwstawić np projektując przedszkole w którym większość opiekunek do dzieci stanowiliby mężczyźni.