Co zrobić aby Twoje wystąpienie było naprawdę dobre?

Słyszę często to pytanie i dlatego aby ułatwić sobie pracę i nie odpowiadać na każde z nich z osobna, otwieram cykl artykułów, które opisują cały proces. Tak, tak, wystąpienie to nie jest wydarzenie, wystąpienie to cały proces.

 

Ten proces podzieliłem na etapy. Podpowiadają one co powinieneś zrobić, na długo przed wystąpieniem, tuż przed wystąpieniem, o czym masz pamiętać w trakcie jego trwania i tuż po nim.

 

Dziś o tym, co zrobić przed wystąpieniem część I.

 

Zbadaj, kto jest Twoim widzem

Wydaje się prozaiczny. Może dlatego jest tak często omijany. Ciągle niedoceniany, a jakże istotny w konstruowaniu mocnego wystąpienia. Co to za pomijany krok?

Dowiedzenie się, kto będzie odbiorcą. Nie mówię tu o jakimś prostym haśle typu, przedsiębiorcy czy matki z dziećmi. Mówię o dokładnym poznaniu grupy i jej potrzeb.

Sposobów jest wiele. Oto kilka sprawdzonych, które można wykorzystać w prawie każdej sytuacji.

Na początku musimy uzmysłowić sobie, że prezentujemy przed dwoma rodzajami grup, jednorodnymi lub mieszanymi.

  • Grupa jednorodna: np. informatycy, inżynierowie, nauczyciele. Jednorodność można inaczej nazwać równością. Czyli, jest to równość w pewnym założonym obszarze np. grupa ma zbliżoną wiedzę i doświadczenie w pewnym temacie.

 

Co zrobić w takim przypadku?

Najprostszym rozwiązaniem jest rozmowa indywidualna z kilkoma osobami do których będziesz mówić. (jeśli nie masz dostępu do osób, które będą Cię słuchały, wybierz innych przedstawicieli tej społeczności)

 

Jakie będziesz miał korzyści z takiego działania? Takie osoby dokładnie powiedzą Ci co wiedzą, czego nie wiedzą, czego potrzebują i czego od Ciebie by oczekiwały. Będąc tak zaopatrzony w informacje będziesz miał o wiele łatwiej w trakcie wystąpienia. Dodatkowo poznasz ich bliżej, a to buduje relacje (takie działanie pozwoli Tobie poczuć się lepiej w trakcie wystąpienia i obniży stres – o tym i innych sposobach na zmniejszenie stresu, będę pisał w następnym cyklu artykułów, więc nie będę tego teraz rozwijał.).

Co jeśli nie możesz spotkać się na kawie? Po prostu zadzwoń. To nie to samo ale także dużo zyskasz.

 

  • Grupy mieszane: czyli jak sama nazwa wskazuje, jej członkowie są bardzo różni. Należą do różnych zawodów, mają bardzo różne doświadczenie w danym temacie, czy znacząco różnią się wiekiem.

 

Ten rodzaj grupy spotykamy o wiele częściej. W każdej sytuacji, kiedy organizator zaprasza wiele różnych osób, możesz mieć przypuszczenie, graniczące z pewnością, że będziesz miał do czynienia z grupą mieszaną.

 

Co zrobić w tym przypadku? Zapytaj organizatora o to, kto dokładnie będzie. Jeśli organizuje spotkanie kolejny raz, będzie mu łatwiej. Poproś o pomoc w nawiązaniu kontaktu z różnymi przedstawicielami tej różnorodnej grupy. Jeśli będziesz miał już kontakty, przeprowadź z każdym z przedstawicieli wywiady (tak jak w przypadku grupy jednorodnej).

 

W taki sposób zdobywasz szeroką wiedzę, którą później nanosisz na mapę. Dzięki temu możesz zobaczyć, co jest dla nich wspólne / istotne / ważne, ale także czego warto unikać.

 

Jeśli grupę przed którą masz występować, dobrze znasz, nie pomijaj tego punktu. Praca nad nim, zajmie Ci o wiele mniej czasu (nie musisz robić wywiadów pogłębionych), warto jednak jeśli spiszesz sobie główne hasła, które tyczą się tej grupy.

Cel jest tylko jeden

Wiesz już do kogo będziesz mówić. Określ więc, jaki będzie Twój cel? Co chcesz osiągnąć występując? Czy to ma być wystąpienie aby ludzie się czegoś dowiedzieli? (bo wystąpienia nie uczą, one przekazują wiedzę /informację, mogą też inspirować), a może chcesz zaprezentować się jako ekspert w jakiejś dziedzinie? Musisz to jasno określić.

Seneka powiedział, „Żeglarz, który nie wie dokąd płynie, nigdy nie będzie miał pomyślnych wiatrów”.

 

Sprecyzowany cel, będzie Twoim najważniejszym drogowskazem. Dzięki niemu będziesz decydował co mówić, a czego nie mówić. Co jest istotne, a co mało ważne. Wiele razy widziałem wystąpienia o których mogłem powiedzieć, że mówca mówił mądrze, ale nigdzie nie doprowadził swoich odbiorców. Proszę Cię, nie rób tego błędu.

To jest pierwsza część niebawem zapraszam na kolejną.

Możesz też przeczytać o 12 krokach każdego wystąpienia publicznego. Wystąpienia niby są straszne, ale dzięki nim, zyskujemy bardzo dużą przewagę. Więc, do dzieła.