O tym jak projektuje rozwiązania? Czyli krok po kroku co robię aby rozwiązać problemy / wyzwania firm.

Czym jest projektowanie rozwiązań?

Polega na twórczym ale bardzo biznesowym podejściu do rozwiązywania problemów/wyzwań, które pojawiają się w działalności organizacji. W moim podejściu używam połączenia design thinking, lean ux oraz agila.

Kiedy warto zwrócić się o wsparcie?

Zgłoszenie potrzeby wsparcia wynika najczęściej z tego, że klient odczuł niewygodę (np. zmniejszenie przychodów, pogorszenie się jakości usługi, zwiększenie rotacji zespołu, nowe oczekiwania względem firmy). Ta niewygoda napędza do podjęcia działań ale także determinuje do znalezienia optymalnego rozwiązania.

Jak wygląda nasza metoda?

Jak wygląda proces projektowania rozwiązania?


I Zdefiniowanie sytuacji

pierwszym krokiem jest jasne zdefiniowanie problemu lub wyzwania, z którym przychodzi organizacja.


 II Obserwacje badawcze

Za pomocą badań terenowych, obserwacji konsumenckich, wywiadów pogłębionych czy grup focusowych odkrywam (wraz z osobami z którymi współpracuję) dodatkowe dane potrzebne do jeszcze głębszego zrozumienia sytuacji. Dzięki temu łatwiej jest zauważyć co jest naprawdę ważne dla ostatecznego konsumenta, jak posługuje się daną rzeczą lub co sprawia mu prawdziwy problem w kontakcie z produktem lub usługą.

 III Wyłonienie insightu

Na bazie wcześniejszych obserwacji poszukuje/my prostych, emocjonalnych ale przede wszystkim prawdziwych i wiarygodnych insigtów czyli nieuświadomionych pragnień i potrzeb konsumentów. Czym jest INSIGHTS? Często nieodkryta / nienazwana potrzeba konsumenta, która odkryta i odpowiednio użyta ułatwia sprzedaż produktu czy usługi.

Znane insighty, które przyczyniły się do sukcesów brandów: bo każda kobieta jest piękna (Dove), każdy mężczyzna ma coś wyjątkowego nos, mięśnie, dobrze tańczy czy ma świetny samochód (AXE).

IV Twórcze poszukiwania

Przy pomocy burzy mózgów, używając concept mapingu, mental model diagram-u lub innych narzędzi design thinking, szukamy rozwiązania jak osadzić insights w konkretnej usłudze, przedmiocie lub procesie.

V Postawienie hipotezy

z tego poszukiwania stawiamy przypuszczenie, że jeśli zrobimy coś w pewien sposób, klient zareaguje tak, jak to zaprojektowaliśmy.

 VI Budowanie / prototypowanie

*przy małym budżecie i skali działania (od razu budujemy rozwiązanie) np. realizujemy krótki film sprzedażowy, projektujemy proces rekrutacyjny.

**przy większym budżecie i skali działania, budujemy prototyp a następnie go rozwijamy sprawdzając na bieżąco potrzeby/zachowania klientów w zetknięciu się z produktem, usługą czy procesem. (np. zamiast realizować od razu 40 sklepów wprowadzamy jeden pilotażowy i na bieżąco go udoskonalamy)

VIa Badanie / stopniowy przyrost

 W przypadku skomplikowanych projektów projekt jest badany i ulepszany. Sprawdzane jest co działa i jak się zachowuje. Eliminowane są błędy. Przy projektach nisko kosztowych nie zawsze ten etap jest realizowany.

 

VII Informacja zwrotna

*przy małym budżecie

Sprawdzamy czy realizuje on założone cele czyli np. w przypadku filmu patrzymy na dane czy spływa więcej aplikacji rekrutacyjnych – jeśli tak jest klient wraz z nami uznaje, że projekt się zakończył.

**Przy większym budżecie

jeśli prototyp spełnia cele biznesowe następuje wdrożenie jeśli nie spełnia wracamy do tworzenia nowego pomysłu.

VIII Nowy pomysł

Jeśli okazuje się, w fazie wdrożenia, że np. zmienił się w tym momencie rynek – nowe zachowania konsumentów, regulacja prawna, propozycja konkurencji. Wspólnie ze zleceniodawcą podejmujemy pracę nad nowym pomysłem.

 

Dlaczego jest to skuteczne?

Po pierwsze

Skupiamy się na precyzyjnym zdefiniowaniu problemu/wyzwania.

Po drugie

Badamy czy wyzwanie nie jest objawem oraz definiujemy co jest naprawdę istotne dla ostatecznego klienta.

Po trzecie

Szukamy insightu oraz przełożenia jego na biznes.

Po czwarte

Sprawdzamy, poprawiamy i jeszcze raz sprawdzamy.

Jak zacząć?

Jeśli chcesz rozwinąć swój produkt, usługę czyli znaleźć praktyczne rozwiązanie dla Twojego wyzwania biznesowego. Dzwoń lub pisz śmiało. Masz dodatkowe pytania? + 48 790 029 401