Mistrzowskie ćwiczenia dykcyjne dla każdego.

Nie jest ważne czy jesteś w Warszawie, Krakowie czy Sulejówku, na wsi czy w mieście, w domu czy w pracy (choć w pracy, pewnie mogą dziwnie patrzeć). Ćwiczyć możesz już od teraz. W dawnych czasach, Demostenes pracował nad wyraźnym mówieniem, trzymając kamienie w ustach. Nie namawiamy do tak drastycznych działań. Nasze ćwiczenia są o wiele łatwiejsze, a także, śmiem twierdzić, że skuteczniejsze. Będziesz mówić wyraźniej, jeśli tylko wytrwale będziesz ćwiczyć.

A jeśli interesuję Cię, jakie rzeczy możesz robić dla Twojego głosu, aby był Ci wdzięczny, przygotowałem dla Ciebie infografikę. Jeśli, chcesz zaś ćwiczyć dykcję, zaczynaj.

 

Od czego zacząć?

ZIEWANIE

Jakie masz z tego ćwiczenia korzyści?

  • Podczas ziewania dotlenia się cały organizm.
  • Rozluźniasz się.
  • Otwierasz gardło, co wpływa na wydobywany dźwięk.

Ziewnij kilka razy, przeciągnij się, pozwól sobie wydać kilka „lwich” dźwięków.

Teraz zaobserwuj jak podnosi się Twoje miękkie podniebienie, (to takie miejsce w tylnej części Twojej buzi i jest zakończone małym języczkiem) jak rozszerza się gardło i lekko obniża krtań.
Dźwięk podczas ziewania leniwie ślizga się po ścianach gardła.

Zapamiętaj to uczucie rozluźnienia, rozszerzenia gardła i uniesionego podniebienia, będzie bardzo pomocne przy mówieniu.

SPRAWNA SZCZĘKA

Jakie masz korzyści z ćwiczenia szczęki?

  • Rozluźniasz żuchwę.
  • Zwiększasz świadomość jej otwarcia. (a to wpływa na dźwięk)
  • Rozgrzewasz przed ćwiczeniami.

1. Wyczuj palcami miejsce, gdzie są zawiasy szczęki i lekko ruszając szczęką pomasuj te miejsca przez ok. 1 min.
2. Szczęka pracuje w różnych płaszczyznach:
– zrób kilka kółek w prawo, w lewo, jakbyś czyścił szyby
– zrób kilka kółek pracując jak koparka
– zrób kilka kółek naśladując płytę gramofonową.

3. Na koniec otwórz szczękę  szeroko, przytrzymaj kilka sekund i … rozluźnij.

 

Ważne! Jest, aby zwrócić uwagę na to, by wykonywanie ćwiczenia było dla Ciebie komfortowe. Jeżeli poczujesz ból, przerwij ćwiczenie.

 

 

USTA

To właśnie one są odpowiedzialne za sprężystość spółgłosek i krągłość samogłosek.

Korzyści?

  • Wzmacniasz mięśnie ust, odpowiedzialne (częściowo), za wyrazistość.
  • Poprawiasz swój wizerunek /poprzez ćwiczenia, usta stają się bardziej symetryczne, a symetryczność ma bardzo dobry wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani./

 

– pomasuj wargi zębami, górną i dolną wargę – rób to delikatnie, później rozmasuj wargi tak, jakbyś rozcierał pomadkę na ustach,

– zrób „dziubek” z ust i wykonaj kilka kółek, tak, żeby nie kręcić całą głową, tylko samymi wargami,

– całuski i żaba – ułóż usta tak, jakbyś chciał przesłać komuś całusa – możesz przy tym wydawać dźwięki,

– później rozciągnij usta w szerokim uśmiechu.

Powtórz serię kilka razy, najpierw wolno, później coraz szybciej.

 

Możesz też ćwiczyć trudne zbitki wyrazowe znajdziesz je klikając w link. Niektóre z nich są naprawdę trudne. Więc raczej zacznij, od ćwiczenia  tego co powyżej. Jeśli jednak już wszystko przećwiczyłeś. Śmiało, zmagaj się.