Informacja zwrotna – to materiał na obszerną książkę. Tego tutaj szczegółowo nie opiszę, jednak postaram się przybliżyć różne sposoby, aby ułatwić Tobie komunikację, z podwładnym, z managerem, klientem czy członkiem rodziny.

 

Dobrze zastosowana informacja zwrotna przynosci korzyści właściwiew każdej sytuacji. Dlatego jeśli masz kontakt z innymi ludźmi, to warto wracać do tego tekstu, tak często jak to możliwe. Oczywiście jeśli tylko, czujesz, że chcesz polepszyć swoją komunikację.

Jest wiele szkół dawania informacji zwrotnej (z ang. feedback). Dlatego przeanalizuję różne modele, tak abyś mógł zastosować te, które będą Ci pasowały najbardziej.

Pamiętaj. Jest to opracowanie otwarte, dlatego z tygodnia na tydzień będzie więcej informacji.

Co to jest FUKO?

Model od którego zaczynamy to FUKO. Czym jest ta magiczna nazwa? I czemu jest dość prostym modelem do zastosowania?

Fuko w przykładach

 

Warto pamiętać, że fakt jest czymś innym niż opinia.

Jest to zaistniały stan rzeczy, a w rozumieniu potocznym wydarzenie, które miało miejsce w określonym miejscu i czasie. Faktem jest coś, z czym najczęściej każdy się zgodzi. Opisany precyzyjnie.

Np. Ten dokument nie jest podzielony na rozdziały.   /   Przyszedłeś wczoraj 25 min, po czasie.   /   Ten raport, nie zawiera danych z ostatniego kwartału, z działów: gier, oraz spa.   /   Ania ma rude włosy    /    Woda ma temperaturę 65 stopni Celsjusza.

Opinia to jest subiektywne zdanie pewnej osoby na temat jakiejś sprawy czy rzeczy. Opinia to interpretacja faktu.

Np. Ten dokument jest nieczytelny.   /   Wczoraj się bardzo spóźniłeś.   /   Ten raport jest wybrakowany.    /    Ani włosy podobają się ludziom.     /     Woda jest gorąca.

 

Aby jeszcze lepiej utrwalić co jest czym, odpowiedz czy jest to FAKT czy OPINIA?

  1. Wojna jest zła.
  2. Uczenie się języków jest trudne.
  3. Ten stół ma 120 cm wysokości.
  4. Używanie drewna w biurach powoduje, że ludzie pracują efektywniej.
  5. Polska graniczy z Litwą.
  6. Okrągły Stół w Polsce rozpoczął się 6 lutego 1989r.

 

 

3. Ten stół ma 120 cm wysokośći.

5. Polska graniczy z Litwą.

6. Okrągły Stół w Polsce rozpoczął się 6 lutego 1989r.

 

 

1 Wojna jest zła.

2. Uczenie się języków jest trudne.

4.Używanie drewna w biurach powoduje, że ludzie pracują efektywniej. (jeśli nie mamy potwierdzenia w badaniach, jest to opinia.)

 

 

Teraz już pewnie łatwiej jest uchwycić różnicę pomiędzy faktem a opinią.

 

Ile jesteś w stanie wymienić emocji?

Dla większości osób jest to wyzwanie, gdyż jeśli poprosić statysytcznego Kowalskiego aby wymienił emocje które zna, to po kilkunastu zatrzyma się.

Dlatego, warto też zapoznać się z listą poniżej, gdyż niektórzy są w stanie nazwać tylko kilka emocji. Aby to ułatwić wam rozwój, bo po co sobie utrudniać, przygotowałem mini ściągę.

 

Krótka lista stanów uczuć i stanów emocjonalnych

 

akceptacja, wstyd, gniew, radość, smutek, strach, panika, obawa, nieśmiałość, lęk, niepokój, przerażenie, litość, poczucie winy, zakłopotanie, zwątpienie, zagubienie, zniechęcenie, zirytowanie, panika, złość, wzburzenie, irytacja, furia, rozdrażnienie, zniecierpiwienie, oburzenie, bezsilność, znudzenie, pogarda, zazdrość, samotność, nieufność, zdecydowanie, zadowolenie, zachwyt, gorycz, wściekłość, niechęć, ból, ulga, duma, odrzucenie, tęsknota, zawstydzenie, spokój, pewność, ufność, życzliwość, nadzieja, zmartwienie, blogość, euforia, wstręt, dyskomfort, podziw, odprężenie, zachwyt.

 

 

Aby jeszcze lepiej zrozumieć ten model przeczytaj przykłady FUKO, które przygotowałem.

 

Fakty: W tym projekcie zostały użyte tylko dwa zdjęcia, (na osiem) na których są przedstawione osoby pracujące u nas w zespole.

Uczucia: Czuję, że proporcje są zachwiane.

Konsekwencje: Tak mała ilość naszych zdjęć może powodować, że ten projekt będzie wyglądał jakby zdjęcia były z banku zdjęć, a przez to cały projekt może być mniej wiarygodny.

Oczekiwania: Chciałbym abyś użył, minimum 4 zdjęć, na których są osoby, pracujące w naszym zespole.

 

Fakty: Ustaliliśmy w czwartek, że przyjdzie Pani do mnie do biura do 15:00 w poniedziałek lub we wtorek, gdyż w te dni jestem dostępny. Pamiętam, że czwartek nie mogła Pani określić kiedy konkretnie będzie, dlatego wybraliśmy taki duży przedział. Jest już środa, a Pani do tej pory się nie pojawiła. Od dziś, przez kolejne 2 tygodnie tylko dwa razy, i to na krótko, będę w biurze, gdyż będę pracował w terenie.

Uczucia: Jestem zaniepokojony taką sytuacją.

Konsekwencje: Teraz możliwośc naszego spotkania została mocno ograniczona, dlatego

Oczekiwania: chciałbym abyśmy spotkali się w najbliży piątek na 12:15, będę wtedy w biurze lub zaproponowała Pani innny sposób, który mnie nie będzie obciążał, byśmy jeszcze w tym tygodniu się spotkali.

 

Fakty: Wczoraj po południu obiecałeś, że spotkasz się z klientem. Wieczorem, klient napisał do mnie, że nie było żadnego kontaktu z Twojej strony.

Uczucia: Poczułem się bardzo nieswojo w tej sytuacji.

Konsekwencje: Musiałem się tłumaczyć przed klientem nie znając sytuacji.

Oczekiwania: Chciałbym abyś informował mnie jeśli coś się nie wydaży, tak abym miał pełną wiedzę na dany temat.

 

Fakty: 5 stycznia wysłałem wszystkie dokumenty do Państwa działu, mamy 4 lutego a nie mam jeszcze odpowiedzi, mimo że 2 tyg. termin na odpowiedź już minął.

Uczucia: Jestem zaniepokojony tą sytuacją.

Konsekwencje: Jeśli nie otrzymam wypełnionych dokumentów, ZUS nie wyrobi się z zrozpatrzeniem dokumentów i nie otrzymam należnego mi świadczenia.

Oczekiwania: Chciałbym aby jeszcze w tym tygodniu Państwo wypełnili moje dokumenty.

 

POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY

Marshal B. Rosenberg – amerykański psycholog twórca Porozumienia bez przemocy (ang. Nonviolent Communication – NVC), stworzył lub bardziej opisał, system komunikowania się z ludźmi, który poprawia jakość i komfort życia.

Metoda ta była już znana od dawna, jednak Rosenberg nadał jej nowe życie, promując i mocniej akcentując zaspokajanie potrzeb drugiego człowieka.

Na czym więc polega Porozumienie bez Przemocy? Jest nastawione na obserwację, nazywanie i okazywanie uczuć, mówienie o swoich potrzebach i szukanie możliwości, które zaspokoją te potrzebę – zarówno naszą jak i naszego partnera.

Obserwacja: 

Polega na opisaniu tego co się zauważyło, bez wejścia w ocenianie, porównywania lub generalizacji.

Rozpoznanie, nazywanie i okazywanie uczuć:

Zarówno własnych jak i innych. Jest to szczególnie ważne gdyż w dzisiejszym środowisku jesteśmy uczeni nie wyrażać swoich uczuć, a przez to mamy z tym coraz większy problem.

Mówienie o swoich potrzebach:

Czuję się… bo chcę (jest to dla mnie ważne, aby)

Szukanie możliwości / prośba: 

Czym się różni prośba od żądania? Czasem w słowach wygląda tak samo, jednak w prośbie zostawiamy naprawdę decyzję drugiej stronie, i może ona zawsze odmówić.

 

Jednym z elementów jest OBSERWACJA, w której osądy moralne/generalizacje, czy porównania będą utrudniały nawiązanie dobrego kontaktu. Dlatego warto zwrócić uwagę na te kategorie, które są niebezpieczne:

 

Osądy moralne / generalizacje

 

  1. Jesteś fajtłapą
  2. Jesteś głupi
  3. Zli ludzie tak robią
  4. Nie potrafisz się skupić
  5. Nie umiesz słuchać
  6. Myślisz tylko o swoich targetach
  7. Jesteś nierobem
  8. Ciągle bałaganisz
  9. Nieładnie tak robić
  10. Myślisz tylko o sobie
  11. Wszyscy tak powinni robić

 

Porównania

  1. Jesteście mało kreatywni
  2. Mogłeś zapytać, jakbyś był pomyslał
  3. Zachowujesz się jakbyś był przedszkolakiem
  4. Co się tak egzaltujesz, jak Anka.
  5. Twój brat zrobiłby to lepiej.

 

Odpowiedzialność na zewnątrz

  1. Zrobiłem tak, bo dział PR-u mnie do tego namówili,
  2. Spóźniłem się, bo nie zdążyłem na metro,
  3. Sprzedałem to, bo nie zrobiłbym targetu,
  4. Nie wiedziałam, że już rozmawiałeś z Krzyśkiem,
  5. Wszyscy tak robią.

 

Komunikat JA

Ważnym elementem w skutecznej komunikacji jest mówienie o sobie i swoim punkcie widzenia. Coś co utrudnia komunikację to komunikat, który mówi o czyimś punkcie widzenia.

Jeśli mówię o sobie, o tym co lubię, zrobiłem, zrobię i jak się czuję z daną sytuacją. to jest właśnie komunikat JA.

Komunikat TY, to mówienie o drugiej osobie, o tym co ona zrobiła, wybrała, czy nawet jak się czuje.

A jak wygląda na przykładach? TY (oznacza komunikat TY) JA (oznacza komunikat JA).

TY Mylisz się.

JA Mam na te sytuację inny punkt widzenia.

 

TY Mówisz kompletne bzury.

JA Widze to inaczej.

 

TY Czujesz się przytłoczony.

JA Czuję się przytłoczony, gdy widzę co przechodzisz.

 

 

A wracając do Porozumienia bez przemocy…

Przykład poniżej:


 

Chcesz więcej przykładów Porozumienia Bez Przemocy?

Sprawdź, jak Ty stworzysz swój przykład. Pamiętaj o 4 elementach:

Obserwacja, Uczucia, Potrzeba, Prośba.